Interview met Klara Uleman in de rol van….operazangeres: “Ik kan dit dus niet meer!”

Lees hier het interview met Klara Uleman met Opera Spanga.

Madam Scrooge is het zoveelste eigenzinnige initiatief van Corina in Opera  Spanga. In deze nieuwsbrief een uitgebreid interview met een oude bekende: Klara Uleman, die inmiddels de Koaching Akademie heeft opgericht.

Foto 14-12-2021 om 11.51

Gesprek met Klara Uleman 

In Madam Scrooge zingt en speelt zij een zwerver en de Geest van Gisteren, de Geest van Nu en de Geest van Morgen.

In 2011 heb ik Klara Uleman geïnterviewd voor de Vrienden Nieuwskrant en hebben we samen al mijmerend teruggekeken op haar carrière bij Opera Spanga vanaf het jaar 2000. In dat jaar zong zij de rol van Judith in Blauwbaards Burcht, voor haar nog steeds de mooiste opera ooit.

Daarna volgden nog vele hoofdrollen met als hoogtepunten in 2008 Donna Giovanni, de grote verleider in vrouwenkleding (in 2012 was er de filmversie) en in 2009 Klytemnestra in Elektra van Richard Strauss. Menig Vriend van Spanga zal zich het koppel Donna Giovanna (Klara) en haar bediende Leporella (Francis van Broekhuizen) herinneren midden in de weilanden van Spanga.

Klara vertelde dat ze een laatbloeier is, pas op haar 26e ging ze naar het Conservatorium van Amsterdam en aansluitend naar de postdiploma opera-opleiding van de Guildhall School of Music in Londen. Als mezzo is ze blij met de over het algemeen pittige karakters die vaak voor mezzo’s geschreven zijn. Karakters om je tanden in te zetten. 

N.a.v. de rol van Klytemnestra zegt zij: “Het karakter van de rol die je zingt, kan mijlenver afstaan van je eigen persoon, terwijl je de rol toch goed kunt zingen en vormgeven.” Klytemnestra was een personage dat veel bij haar opgeroepen heeft t.a.v. de binding met haar eigen moeder. “ik voelde mijn moeder als mijzelf, ik speelde haar, maar het voelde verhipte confronterend”. Inmiddels heeft ze een leeftijd bereikt waarop ze veel meer van haar moeder ook bij zichzelf herkent en wat ze nu toch leuk vindt.

Ook heeft Klara liederenrecitals gegeven in klein verband, bij mensen thuis of op een intiem podium.

Destijds vertelde ze over het prachtige Winterreise van Schubert dat ze gezongen heeft: “Als je zo alleen aan de vleugel staat en zingt kun je je niet verschuilen, je staat daar voor je gevoel naakt en kwetsbaar. Je voelt heel veel maar er gaat ook altijd een kritisch stemmetje parallel mee: “je kunt dit niet”. Vreselijk is dat maar het hoort erbij…”

Dit “voelen” tijdens het zingen maar misschien met name dat kritische stemmetje is mede de aanleiding geweest dat Klara een tweede carrière heeft gekozen. Zij zei o.a.: Zingen is voor mij een noodzaak om “mijn EIGEN ZIJN te kunnen uiten en te kunnen verwerken”.

Foto 14-12-2021 om 11.51 (2)

Animus en Anima 

En naar dat EIGEN ZIJN is ze op zoek gegaan door via een opleiding voor Jungiaans analytisch therapeut (archetypen, Animus en Anima) eerst zichzelf te ontdekken en daarna anderen te begeleiden bij persoonlijke veranderingsprocessen. De ontdekking van de eigen authenticiteit. Ze heeft in 2017 een eigen coaching praktijk opgericht. De basis van je organisatie als mens is je gevoel, de assistent is je denken. Door te luisteren naar je gevoel, je innerlijke stem, kun je jouw specifieke betekenis ervaren, authentiek en zelfredzaam zijn en zo meer tevreden in het leven staan.

Klara heeft ervaren dat de sfeer in Spanga daar zeker ook aan bijgedragen heeft: in Spanga is ruimte en aandacht voor de psychologie.  Door je gevoel te laten spreken, kun je beter het karakter van het te zingen personage creëren. Dit wordt gestimuleerd door Corina, oprichter en regisseur van Opera Spanga, die diep ingaat op de karakters van de personen die je moet zingen. Verder wordt er tijdens de repetitieperiodes ook heel veel gelachen.

Twee carrières dus voor Klara

  1. Operazangeres met zingen als uitdrukking van haar talent.
  2. Oprichter van de Koaching Akademie voor persoonlijke ontwikkeling en creatief leiderschap.

Waarin werken aan bewustwording van blokkades en uitdrukking geven aan datgene wat je talenten stimuleert centraal staat. Met als trefwoorden: jezelf uiten, authenticiteit, vrijheid, vertrouwen, passie, coaching, teambuilding, veiligheid en humor.

De geesten: kun je nog iets meer vertellen over je rol?

Klara : “de geesten, ik speel ze allemaal, zijn behoorlijk grof in de mond en ik kan hier gebruik maken van mijn Rotterdamse dialect. De 3 geesten houden Madam Scrooge een spiegel voor. De componist Tjalling Wijnstra, de librettist Irma Achten en natuurlijk Corina van Eijk hebben gedrieën voor zoveel originele, humoristische en fijne maatschappij kritische input gezorgd dat je als toeschouwer heerlijk achterover kunt gaan zitten en alles lekker over je heen kunt laten komen.

Want, alles komt goed, of…toch niet? Want de allerlaatste noten roepen nog een vraagteken op, bieden een opening, een onzekerheid over de afloop. Een knipoog van onze componist Tjalling!

De Big One, groei in authenticiteit, creativiteit en neem zelf de regie!

Wil jij jezelf ook zó goed leren kennen dat je niet meer onder de indruk bent van je eigen kritische stemmetjes? Doe dan mee aan de Big One, dé training in persoonlijk creatief leiderschap.

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook