Psycholoog en trainer/coach Klara Uleman schrijft over persoonlijk leiderschap. Feedback noemt zij zelf het liefst kritiek. Als oud-operazangeres heeft ze veel met kritiek te maken gehad.
Ik kan goed tegen kritiek. We noemen het nu feedback maar ik ben erachter dat feedback gewoon als kritiek wordt ervaren, dus ik ben een voorstander van de herintreding van het woord kritiek. Als professioneel operazangeres kreeg ik continu kritiek, van de dirigent, van de regisseur, van de taalcoach en soms ook van collega’s. Gek genoeg vond ik dat prettig, die kritiek, terwijl ik natuurlijk wel altijd mijn best deed om het ‘goed’ te doen en daardoor soms verrast kon worden door alles wat er niet klopte.
Verbeteren
Ik leerde tijdens mijn zangcarrière dat de kritiek (of feedback zo je wil) ging om ‘verbeteren’. Namelijk het verbeteren van mijn eigen kunnen zorgde voor het beter maken van het gezamenlijke doel, resultaat en proces. Het orkest en de zangers waren hiervan doordrongen en dat maakte ons gemotiveerd om aan de slag te gaan met de dagelijkse kritiek.
Hoe komt het dat kritiek vaak zo moeilijk ontvangen wordt en trouwens, ook gegeven wordt… Ik denk dat dit komt omdat we het verband met ‘het waarom we iets doen’ verliezen. Bij een opera is dat overzichtelijk, waar je met z’n allen heel duidelijk naar de voorstellingen toe werkt met als doel mensen te ontspannen, inspireren, emotioneren en te vermaken. Maar zo overzichtelijk is die waarom niet altijd. Dat merk ik inmiddels zelf ook vaker dan ik wil. Misschien herken je dat bij jouw organisatie en ook als ZZP’er dat je die WHY wel eens verliest.
Open staan voor kritiek en durven zeggen waar je voor staat
Hoe ga je aan de slag met jouw waarom, die bekende Why. Het begint met onderzoeken wat jouw drijfveer is, waar kom je je bed voor uit? Om vervolgens duidelijk op te komen voor je eigen idee van jouw aandeel in de verschillende processen van je werk en hierin consequent en doelbewust de verbinding te blijven houden met je eigen drijfveren.
Dat betekent dat je jezelf zult moeten laten horen, zorgen dat je zichtbaar bent, dat je vragen stelt en… tegelijkertijd in contact blijft met je eigen ‘kompas’. Dat houdt in dat je bij tijd en wijle botst met anderen, dat je in een gezond conflict belandt, dat het niet zomaar ‘goed komt’. Want we roepen te pas en te onpas: “Komt goed!” terwijl we tegelijkertijd het compleet tegenovergestelde voelen. Nee, het ís goed én er klopt nog het een en ander niet en dat heeft aandacht en een kritische blik nodig. Omdat je opkomt voor jouw waarom, jouw bijdrage binnen je werk, en ook voor de bijdrage van de gehele organisatie. Dan wordt verbeteren leuk en zorgt voor zelfstandige verbinding.
Verbeteren is creatief zijn
Het is creatief en vervullend om met verbeteren bezig te zijn, daarom werken we bij de Koaching Akademie aan creatief leiderschap naast persoonlijke ontwikkeling. Iedereen gebruikt creativiteit omdat iedereen wel iets wil verbeteren oftewel iets wil veranderen om het praktischer, leuker, mooier, handiger etc. te bedenken en maken.
5 tips bij het leveren en krijgen van kritiek
- Don’t take it personal & make it personal. Dus voel je vooral persoonlijk betrokken en gedreven met jouw talent, kwaliteiten en energie. Wanneer je je persoonlijk verbindt aan iets levert het juist veel vervulling op en ervaar je de kritiek als hulp.
- Werk aan je eigen hoorbaarheid en zichtbaarheid. Zie kritiek als de mogelijkheid tot verbeteren van je eigen kunnen voor een groter persoonlijk doel én het doel waar jij deel van uitmaakt. Dus lever kritiek wanneer je die hebt en wanneer het de tijd & plaats is.
- Gebruik je frustraties over ontvangen kritiek. Wat frustreert je nou eigenlijk echt? Ontleed die frustratie, analyseer je frustratie en ontdek waar je wel en niet iets wat mee kan en communiceer dit. En ga dan aan de slag met waar je wel mee uit de voeten kan.
- Durf een eventueel conflict aan te gaan, je zult het overleven. De lucht klaart en dan voel je je energie weer stromen. Echt.
- Ban “komt goed” uit je dagelijkse leven. Bewaar het voor wanneer je het echt nodig hebt. Zeg i.p.v. ‘komt goed’ bijv: “ik voel dat ik er alleen voor sta en daar baal ik eerlijk gezegd van”. Want zoiets zit er vaak achter deze twee positief klinkende woordjes.
Training de Big One in persoonlijk leiderschap
De Koaching Akademie traint in persoonlijk leiderschap. Patronen doorbreken en ratio en gevoel beter laten samenwerken is een belangrijk thema in onze training de Big One. Hoe kom je dichter bij wie je bent en waar je goed in bent? Hoe hou je regie op jouw ontwikkeling, durf je te gaan staan voor jouw bijdrage terwijl je de samenwerking en verbinding met anderen versterkt.
Wij springen graag out of the box met workshops die je verrassen en ontwikkelen. Onze gastdocenten komen uit de theaterwereld en we zijn apetrots dat we deze toptrainers aan ons hebben verbonden. We werken met een unieke leermethode die je direct verder brengt in je werk- én priveleven.
Onze deelnemers aan de Big One geven een 9,6 waardering op het onafhankelijke Springest. Bekijk ons gevarieerde programma en lees de ervaringsverhalen.