Ga naar de inhoud

Leidinggeven op afstand, hoe houd je iedereen aan boord? Door Mascha van Wijnen

Leidinggeven op afstand, hoe houd je iedereen aan boord?

Ik heb de laatste weken tientallen leidinggevenden en werknemers geïnterviewd over samenwerken op afstand. Wat prachtige gesprekken en inzichten gaf, dank aan jullie allemaal. Op mijn vraag naar de grootste leiderschapsuitdagingen van dit moment kreeg ik gepassioneerde reacties die ik heb samengevat in 4 kernvragen:

‘Hoe motiveer ik collega’s die het zwaar hebben?’

‘Hoe haal ik nu het beste uit mezelf als leider? En uit mijn team?’

‘Hoe vind ik de balans in loslaten en leveren?’

‘Hoe doorbreek ik belemmerende patronen op afstand?’

Vertrouwen & erkenning

Vertrouwen, flexibiliteit en duidelijke communicatieworden als belangrijkste eigenschappen gezien om een goede leider te kunnen zijn op afstand:

  • Communiceer helder over wat je van elkaar verwacht en bespreek expliciet hoe je wilt samenwerken met elkaar.
  • Wees flexibel want iedereen gaat anders om met de onzekerheden en veranderingen door de crisis.
  • Geef vertrouwen en verantwoordelijkheid. Vertrouw erop dat iedereen z’n best doet en het goed wil doen.

En heel belangrijk….. laat het vervolgens los…Niet altijd even makkelijk gaven jullie aan, maar wanneer dit lukt ontstaat er rust en vertrouwen in de samenwerking.

Daarnaast is een luisterend oor nu waardevoller dan ooit. Zodat medewerkers hun zorgen kunnen uiten. Over de toekomst, over hun zo veranderende functie, over het gemis van klantbezoeken & creativiteit, over een minder gevoel van betekenis zijn, over hun eenzaamheid. Bovenal, geef collega’s erkenning voor hun enorme inzet, voor hun flexibiliteit, voor hun moeilijke situatie. En dit geldt voor iedereen, voor leidinggevenden en werknemers. Erkenning dus.

De ijsberg onder water

Dus maak tijd voor coachende gesprekken! Via (beeld)bellen kunnen we het over algemeen minder goed inschatten hoe het echt met iemand gaat, waardoor het extra belangrijk is om goed door te vragen, alert te zijn op subteksten en expliciet te vragen hoe iemand zich voelt. Waarbij het helpt om ook te vertellen waar jij nu tegenaan loopt, stel je zo kwetsbaar mogelijk op, dan durft de ander dit ook.

Goede samenwerkende teams vinden elkaar op de inhoud en processen maar vooral ook in eerlijke en respectvolle communicatie onderling. De oorzaak van moeizame vergaderingen en lastige gesprekken gaat bijna nooit over de inhoud, maar vaak over de laag daaronder. Over een onderliggend gevoel, over botsende normen en waarden, over iets niet uitspreken maar wel denken. Over die grote ijsberg onder het wateroppervlak.

Coachende gesprekken

Het is ontzettend waardevol om daar bewust van te zijn als leidinggevende. Daarom heb je coachende gesprekken nodig. Om door te vragen naar dát wat er niet gezegd wordt maar onbewust meespeelt in de samenwerking. Vaak speelt angst en weerstand een rol. Met die wetenschap kun je met vol empathie naar iemand luisteren, iemand geruststellen, motiveren en op de juiste manier inspireren.

Als leidinggevende heb je een rol als manager, leider en coach. En vooral die laatste twee zijn nu belangrijk. Wees zo flexibel mogelijk als leider, heb vertrouwen in jezelf en de ander en besteed veel aandacht aan het coachende aspect. Want angst en onzekerheid is er en blijft nog wel even. Accepteer het en deal ermee.

Ik ben benieuwd hoe dit bij jou zit. Wil jij eens sparren over coachend leiderschap en samenwerken op afstand? Mail mij op mascha@koachingakademie of stuur mij een bericht via Linkedin.

#coachendleiderschap #leidinggevenopafstand

28-05-2020, Mascha van Wijnen, mede-eigenaar Koaching Akademie

leidinggevenopafstand